علت روشن نشدن پمپ آب خانگی و بررسی عیب های آن

by | pump

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

امروزه در دنیای تاسیسات پمپ های بسیاری در زمینه آبرسانی ساختمان تولید و عرضه شده است. پمپ های سه فاز و تک فازی که با توجه به ساختمان و نیاز آن طراحی و نصب می شوند، که در اینجا میخواهیم به دلایلی که باعث روشن نشدن این پمپ ها که به دو دلیل الکتریکی یا مکانیکی می شود بپردازیم.
از زمان ورود بشر به دنیای مدرن تاکنون شاهد افزایش ساختمان‌سازی مخصوصاً با طبقات زیاد و واحدهای بیشتر بوده‌ایم؛ همین مسئله باعث شده که نیاز به فشار آب بیشتر از قبل احساس شود. پمپ آب راه‌حلی بود که برای این مشکل ابداع شد. طرز کار آن پمپاژکردن آب از مکانی به مکان دیگر و افزایش فشار آن برای رسیدن هرچه سریع‌تر به ساختمان‌ها بخصوص طبقات بالایی است. اما با توجه به اینکه هر وسیله‌ای ممکن است روزی از کار بیفتد، پمپ آب هم از این قاعده مستثنا نیست و با خاموش‌شدنش ایجاد دردسر می‌کند. اما نگران نباشید چون قرار است در این مطلب به بررسی علت روشن نشدن پمپ آب خانگی بپردازیم؛ پس همراه ما باشید.
اگر شما هم این روزها با مشکل قطعی آب مواجه هستید و با دیدن وضعیت پمپ آب خانه از خودتان می‌پرسید که چرا پمپ آب روشن نمیشه؛ باید بگوییم که قبل از هر چیز حتماً مواردی را که در ادامه گفته می‌شود را بررسی کنید.پمپ آب خانگی

مشکل جریان آب ورودی به ساختمان

در ادامه به توضیحات لازم درباره این مشکل می‌پردازیم.
بسته‌بودن فلکه: علت روشن نشدن پمپ آب خانگی
یکی از ابتدایی‌ترین دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی قطع بودن آب ورودی به خانه است. با اولین احتمال شروع کنید و از باز بودن شیرفلکه ساختمان که در تأسیسات ساختمان قرار دارد اطمینان حاصل کنید. حتی ممکن است فلکه اصلی باز باشد اما به مقدار کم که این از فشار آب می‌کاهد؛ بنابراین باز بودن کامل آن را چک کنید.

شیر پمپ آب خانگی

گرفتگی لوله‌ها و علم

اگر متوجه شدید که فقط یکی از جریان‌های آب خانه فشار ندارد به‌احتمال زیاد مشکل از گرفتگی علم آن است. برای رفع این مشکل ابتدا باید علم را بازکرده و سپس بخش توری مانند آن را پاک‌سازی کنید. اگر از زمان اقامت شما در آن خانه مدت زیادی می‌گذرد و تاکنون داخل علم‌ها را تمیز نکرده‌اید، طبیعی است که آنها به گرفتگی دچار شوند. در ضمن یکی از راه‌حل‌های پیشگیری از گرفتگی لوله‌های خانه هم استفاده از ترکیب آب و سرکه و یا سرکه و جوش‌شیرین است که به‌خاطر خاصیت اسیدی راه را کاملاً باز می‌کند.

افزایش فشار آب پمپ با روش های مختلف و تنظیم خروجی آب
دیدن

مشکل شبکه اصلی آب شهری

اگر پس از بررسی دو مورد قبلی با ایرادی مواجه نشدید و هنوز مشکلی وجود داشت، احتمال قطع بودن آب شهری را هم در نظر بگیرید. این امر ممکن است در نتیجه ترکیدگی یا شکستگی یکی از لوله‌های اصلی شهر باشد. از همسایه‌ها و ساختمان‌های اطراف پرس‌وجو کنید؛ اگر آنها هم علت روشن نشدن پمپ آب خانگی را نمی‌دانستند، با سازمان آب و فاضلاب تماس بگیرید تا همه چیز را بررسی کنند. همچنین اگر خودتان در محله شاهد یکی از این شکستگی‌ها بودید آدرس‌ دقیق‌ را به سازمان بدهید تا در اسرع وقت به این مسئله رسیدگی شود.

یک علت روشن نشدن پمپ آب خانگی: نشت داخلی

ممکن است یکی از لوله‌های داخلی ساختمان شکسته یا به‌اصطلاح ترکیده باشد؛ حتی ممکن است همه چیز از یک نشت ساده شروع شود پس همه جوانب را به‌درستی بررسی کنید. برای این بررسی به تمامی قسمت‌های آپارتمان سر بزنید و به دنبال آثار نم و رطوبت باشید. اگر با این لکه‌های نم مواجه شدید سریعاً با یک تعمیرکار تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند؛ حتی ممکن است به بازسازی موتورخانه نیاز داشته باشید.

نشتی آب پمپ موتورخانه

مشکل جریان ورودی برق به ساختمان

از رسیدن برق به پمپ آب خانه اطمینان حاصل کرده‌اید؟ این مشکل معمولاً در سه حالت رخ می‌دهد که در ادامه بررسی علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی به آن‌ها می‌پردازیم.

قطع بودن کابل برق مربوط به پمپ

در جواب چرا پمپ آب روشن نمیشه باید کابل برق را هم چک کنید؛ البته منظور کابل برقی است که به پمپ آب وصل می‌شود. این مشکل احتمالاً هنگام جابه‌جایی یا نصب پمپ آب به وجود آمده است؛ باعث پاره شدن یا خم‌شدن کابل و در ادامه قطع‌شدن سیم‌ها می‌شود. تمام طول کابل را به‌دقت بررسی کنید؛ اگر با یک بریدگی یا برآمدگی مواجه شدید به‌احتمال قوی مشکل را پیدا کرده‌اید. یک کابل جدید خریده و جایگزین کنید یا اگر به کارهای فنی مسلط هستید قسمت خراب کابل را جدا کرده و دو طرف سالم را به هم پیوند دهید. می‌توانید برای رفع علت روشن نشدن پمپ آب خانگی از یک تعمیرکار یا فرد متخصص هم کمک بگیرید.

سیم پمپ آب

قطعی پریز برق پمپ: علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

اگر با نحوه کار پمپ آب آشنا باشید، حتماً می‌دانید که یکی از قسمت‌های اصلی آن پریز برق است که یکی از ابتدایی‌ترین دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی است. پریز برق که وظیفه روشن‌کردن پمپ را دارد ممکن است از کارافتاده باشد. برای بررسی این احتمال از یک فازمتر کمک بگیرید و جریان برق پریز پمپ را چک کنید؛ اگر برق وجود داشت به سراغ احتمال بعدی بروید: از کار افتادن قطعات داخلی آن. بعضی اوقات به دلیل بالارفتن دما و گرمای بیش از حد، قطعات داخلی پریز برق ذوب می‌شوند. بنابراین با حفظ ایمنی پریز برق را بازکرده و سالم یا ناسالم بودن جزئیات آن را بررسی کنید. اگر به این کارها وارد نیستید بهتر است آن را به یک متخصص نشان دهید تا مشکل را پیدا و برطرف کند.

پمپ حرارتی، معرفی انواع آن و اصول عملکرد
دیدن

مشکل سیم‌پیچ پمپ آب

اگر از سالم‌بودن کابل برق و پریز برق پمپ اطمینان دارید پس به سراغ سیم‌پیچ آن بروید. ممکن است مشکلی در سیم‌پیچ وجود داشته باشد که در این صورت علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی را پیدا کرده‌اید. لازم به ذکر است که برای بررسی ایرادات سیم‌پیچ پمپ آب باید از یک نصاب و یا تعمیرکار درخواست کنید تا به محل بیاید زیرا این کار بسیار تخصصی است و از جهت ایمنی هم بهتر است که فردی کاربلد آن را انجام دهد.

بررسی‌های دیگر درباره علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

حالا در پاسخ به سؤال چرا پمپ آب روشن نمیشه به مراحل تخصصی‌تر می‌رسیم. در صورتی که به اصول فنی و قطعات تشکیل‌دهنده پمپ آب خانگی آشنا و به دنبال علت روشن نشدن پمپ آب خانگی هستید این موارد را نیز بررسی کنید:

مشکل فشارسنج پمپ
اگر عدد فشارسنج پمپ پایین‌تر از فشار «CUT-IN» بود، طبیعتاً پمپ باید کار کند مگر اینکه املاح و رسوبات روی آن تأثیر گذاشته باشد که خود به بررسی جداگانه نیاز دارد. اما اگر عدد فشارسنج بالاتر از عدد فشار «CUT-IN» بود قاعدتاً پمپ کار نمی‌کند و برای رفع این مشکل باید یکی از شیرهای آپارتمان را باز کنید تا فشار درست شود.

مشکل کلید اتومات پمپ
علت روشن نشدن اتومات پمپ آب خانگی شاید از کلید آن باشد. در بسیاری از مواقع این مشکل به دلیل رسوبات رخ می‌دهد که با یک ضربه به کلید اتومات قابل‌شناسایی است؛ اگر با ضربه به کلید پمپ روشن شد حتماً مشکل از رسوبات است.

پمپ های آب خانگی

اولین اقدام برای پیدا کردن دلیل روشن نشدن پمپ آب ،چک کردن مدار برق موتور است که به ترتیب آن ها را معرفی و علت های بروز مشکل شرح داده شده است که در زیر به آن می پردازیم:

مشکلات الکتریکی روشن نشدن پمپ آب

کلید مینیاتوری

کلیدها را با توجه به نوع کاربری و شدت جریان مصرفی محاسبه و انتخاب می کنند. انتخاب اشتباه آن میتواند باعث روشن نشدن مدار و پریدن آن شود. علت های اصلی پریدن فیوز پمپ آب: انتخاب اشتباه کلید، سوختن کلید، پریدن کلید (در اثر اتصال کوتاه در مدار)، پمپ سوخته، کشیدن آمپر بیش از حد توان فیوز

کلید مینیاتوری سه فاز

کلید مینیاتوری سه فاز ۶۰ آمپر

7 گام ساده در تعمیر و نگهداری پمپ‌ها
دیدن

روشن نشدن پمپ آب به دستور کنترل فاز

کنترل فاز یک وسیله حفاظتی برای جلوگری از سوختن موتور است. که این کار را با چک کردن فازهای ورودی به مدار انجام می دهد. علت ها: قطع شدن یکی از فاز ها، سوختن یکی از فیوز های فشنگی که قبل از کلید قرار دارند، خرابی کنترل فاز ( خروجی نداشته باشد)

کنترل فاز برای جلوگیری از سوختن دستگاه

یک نوع کنترل فاز

کنتاکتور

کنتاکتورها وسیله ای هستند که در مدار قدرت نصب می شوند که می توانند با با یک جریان کم و ضعیف یک مدار با جریان برق بالا و قدرتمند تری را وصل کنند. علت ها: سوختن پلاتین ها و هسته داخل و خرابی کنتاکتور

کنتاکتور سه فاز مدار برق

یک نوع کنتاکتور

بی متال یا کلید حرارتی

دیگر وسیله حفاظتی از موتور، بی متال یا کلید حرارتی است. وطیفه بی متال تشخیص و جلوگیری از کشیدن بار اضافی موتور است. نوع بی متال با توجه به ظرفیت موتور که روی پلاک آن قابل مشاهده است انتخاب می شود. در روی بی متال یک درجه تعبیه شده است که با توجه به شدت جریان مصرفی ( آمپر ) موتور تنطیم می شود که اگر از حد تنظیم شده بالاتر رفت مدار را از کار متوقف کند و یکی دیگر از دلایل روشن نشدن پمپ آب می باشد. علت ها: بالا رفتن آمپر موتور

 

بی متال برای محافظت از سوختن پمپ

یک نوع بی متال

محافظ اضافه بار موتور

کلید حرارتی

کنترل کننده های سطح آب ( فلوتر )

همینطور که از اسم آن مشخص است، وظیفه این وسیله کنترل کردن سطح آب در مخزن های آب می باشد. با توجه به نصب آن فلوتر می تواند اگر آب از سطح تعیین شده پایین تر رفت مدار را وصل و موتور را روشن کند و به سطح تعیین شده دوباره رسید موتور را خاموش کند. همچنین میتواند طوری در مخزن نصب شود که اگر سطح خیلی پایین آمد و مخزن خالی شد مدار را قطع کند تا از خشک کار کردن موتور و سوختن آن جلوگیری کند و یکی دیگر از دلایل روشن نشدن پمپ آب ساختمان می باشد. علت ها: خالی شدن منبع، خراب شدن فلوتر

فلوتر الکتریکی برای کنترل سطح آب

فلوتر الکتریکی

فلوتر مکانیکی برای مخزن آب

فلوتر مکانیکی

 کنترل دور پمپ آب با درایوهای دور متغیر

این درایو ها وظیفه دارند کنترل دور پمپ آب را براساس نیاز مصرف کننده تنظیم کنند. برای مثال اگر طبقه ۲ یک ساختمان در حال مصرف باشد موتور با ۴۰ درصد توان خود و اگر طبقه ۸ باشد با ۷۵ درصد خود کار می کند. این کار باعث صرفه جویی در مصرف برق و همچنین بالا رفتن طول عمر موتور می شود.این دستگاه ها به دلیل قیمت های بالایی که دارد از حساسیت های بالایی برای محافظت از خودش برخوردار است. روشن نشدن پمپ آب ساختمان می تواند به دلیل ارور های این دستگاه باشد. علت ها: نوسان های برق شهر، نوسانات فشار آب، هوا گرفتن مدار و علت های مختلفی که در چک لیست هر درایو وجود دارد.

درایو پمپ برای کنترل دور موتور و ظرفیت

یک نوع درایو شرکت گرانفوس

بوسترپمپ چیست؟ بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟
دیدن

کنترل کننده های فشار ( پرشر سوییچ )

پرشر سوییچ ها وسیله ای هستند که روی کلکتور آبرسانی نصب و وظیفه کنترل فشار به صورت قطع و وصل را دارند. با توجه به تنظیم اپراتور تعیین می کند در چه فشاری وصل و در چه فشاری موتور را خاموش کند. علت ها: خراب شدن پلاتین ها و اجزای داخلی پرشر سوییچ میتواند علت روشن نشدن پمپ آب باشد.

کنترل کننده فشار آب ساختمان

کنترل کننده فشار

با بکار گیری یک تیم متخصص در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان می توانید از بروز اتفاقاتی نظیر سوختن تجهیزات موتورخانه و انواع تاسیسات ساختمان جلوگیری و باعث کاهش روند آسیب های احتمالی به تجهیزات شوید و راندمان و عمر کارکرد تجهیزات را افزایش دهید.


ارائه خدمات حرفه ای نگهداری موتورخانه


مشکلات مکانیکی روشن نشدن پمپ آب ساختمان

 

گریپاژ پمپ آب

مشکل در خود موتور به دو دلیل گریپاژ یا سوختن سیم پیچ ختم می شود. گریپاژ پمپ آب اگر سطحی باشد پیمانکار نگهداری موتورخانه می تواند با یک آچار شلاقی رفع گریپاژ پمپ آب را انجام دهد، در غیر این صورت موتور باید به تعمیرگاه ارسال شود. در پمپ های تکفاز می تواند علت روشن نشدن پمپ آب  خرابی خازن باشد.

اگر پمپ در حالت گریپاژ زیاد روشن بماند میسوزد. سوختن پمپ باید توسط مهندس تاسیسات یا فرد متخصص در تعمیر و نگهداری موتورخانه مشخص یا تست شود.

علت خاموش نشدن پمپ آب خانگی

اصلی ترین علت سوختن پمپ آب خانگی خاموش نشدن آن توسط کلیدهای کنترلی است. لزومی ندارد که پمپ آب خانگی دائم درحال کار باشد و روشن بماند. مخصوصا در ساعات نیمه شب که مصرفی خیلی کم است معمولا بین ساعت ۲ بامداد تا ۶ صبح اصلا شاید نیازی به روشن شدن نباشد اگر مصرف کننده ای نباشد.

اشتباه تنظیم کردن کلید اتوماتیک پمپ یا کلید کنترل فشار ( پرشر سوییچ ) یا خراب شدن آن منجر به این مشکل می شود. استفاده از این کنترل ها به شدت در کاهش مصرفی انرژی و برق تاثیر گذار است.

ما در کلینیک انرژی خدماتی ازجمله تعمیر پمپ های آب؛ موتورخانه؛ خدمات نگهداری چیلر؛ سرویس و نگهداری استخر و … را به شما ارائه می کنیم؛ درصورت نیاز به مشاوره و راهنمایی می توانید با ما تماس بگیرید.

امیدواریم که با ایرادات پمپ آب آشنا شده و در رفع مشکل آن موفق شده باشید. پمپ آب که وظیفه پمپاژکردن آب از محلی به محل دیگر را دارد مانند هر وسیله دیگری ممکن است از کار بیفتد. از دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی می‌توان به قطعی آب ورودی و یا برق ورودی به ساختمان، مشکل فشارسنج و یا کلید اتومات پمپ آب اشاره کرد که برای حل آن‌ها راه‌حل‌هایی ارائه دادیم. در صورتی که هنوز مشکل روشن‌شدن پمپ شما حل نشده می‌توانید در قسمت دیدگاه اطلاعات دقیق‌تری را در این باره با ما در میان بگذارید تا به شما کمک کنیم.

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *