علت روشن نشدن پمپ آب خانگی و بررسی عیب های آن

by | پمپ

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروزه در دنیای تاسیسات پمپ های بسیاری در زمینه آبرسانی ساختمان تولید و عرضه شده است. پمپ های سه فاز و تک فازی که با توجه به ساختمان و نیاز آن طراحی و نصب می شوند، که در اینجا میخواهیم به دلایلی که باعث روشن نشدن این پمپ ها که به دو دلیل الکتریکی یا مکانیکی می شود بپردازیم.

اولین اقدام برای پیدا کردن دلیل روشن نشدن پمپ آب ،چک کردن مدار برق موتور است که به ترتیب آن ها را معرفی و علت های بروز مشکل شرح داده شده است که در زیر به آن می پردازیم:

مشکلات الکتریکی روشن نشدن پمپ آب

کلید مینیاتوری

کلیدها را با توجه به نوع کاربری و شدت جریان مصرفی محاسبه و انتخاب می کنند. انتخاب اشتباه آن میتواند باعث روشن نشدن مدار و پریدن آن شود. علت های اصلی پریدن فیوز پمپ آب: انتخاب اشتباه کلید، سوختن کلید، پریدن کلید (در اثر اتصال کوتاه در مدار)، پمپ سوخته، کشیدن آمپر بیش از حد توان فیوز

کلید مینیاتوری سه فاز

کلید مینیاتوری سه فاز ۶۰ آمپر

روشن نشدن پمپ آب به دستور کنترل فاز

کنترل فاز یک وسیله حفاظتی برای جلوگری از سوختن موتور است. که این کار را با چک کردن فازهای ورودی به مدار انجام می دهد. علت ها: قطع شدن یکی از فاز ها، سوختن یکی از فیوز های فشنگی که قبل از کلید قرار دارند، خرابی کنترل فاز ( خروجی نداشته باشد)

کنترل فاز برای جلوگیری از سوختن دستگاه

یک نوع کنترل فاز

کنتاکتور

کنتاکتورها وسیله ای هستند که در مدار قدرت نصب می شوند که می توانند با با یک جریان کم و ضعیف یک مدار با جریان برق بالا و قدرتمند تری را وصل کنند. علت ها: سوختن پلاتین ها و هسته داخل و خرابی کنتاکتور

کنتاکتور سه فاز مدار برق

یک نوع کنتاکتور

بی متال یا کلید حرارتی

دیگر وسیله حفاظتی از موتور، بی متال یا کلید حرارتی است. وطیفه بی متال تشخیص و جلوگیری از کشیدن بار اضافی موتور است. نوع بی متال با توجه به ظرفیت موتور که روی پلاک آن قابل مشاهده است انتخاب می شود. در روی بی متال یک درجه تعبیه شده است که با توجه به شدت جریان مصرفی ( آمپر ) موتور تنطیم می شود که اگر از حد تنظیم شده بالاتر رفت مدار را از کار متوقف کند و یکی دیگر از دلایل روشن نشدن پمپ آب می باشد. علت ها: بالا رفتن آمپر موتور

 

بی متال برای محافظت از سوختن پمپ

یک نوع بی متال

محافظ اضافه بار موتور

کلید حرارتی

کنترل کننده های سطح آب ( فلوتر )

همینطور که از اسم آن مشخص است، وظیفه این وسیله کنترل کردن سطح آب در مخزن های آب می باشد. با توجه به نصب آن فلوتر می تواند اگر آب از سطح تعیین شده پایین تر رفت مدار را وصل و موتور را روشن کند و به سطح تعیین شده دوباره رسید موتور را خاموش کند. همچنین میتواند طوری در مخزن نصب شود که اگر سطح خیلی پایین آمد و مخزن خالی شد مدار را قطع کند تا از خشک کار کردن موتور و سوختن آن جلوگیری کند و یکی دیگر از دلایل روشن نشدن پمپ آب ساختمان می باشد. علت ها: خالی شدن منبع، خراب شدن فلوتر

فلوتر الکتریکی برای کنترل سطح آب

فلوتر الکتریکی

فلوتر مکانیکی برای مخزن آب

فلوتر مکانیکی

 کنترل دور پمپ آب با درایوهای دور متغیر

این درایو ها وظیفه دارند کنترل دور پمپ آب را براساس نیاز مصرف کننده تنظیم کنند. برای مثال اگر طبقه ۲ یک ساختمان در حال مصرف باشد موتور با ۴۰ درصد توان خود و اگر طبقه ۸ باشد با ۷۵ درصد خود کار می کند. این کار باعث صرفه جویی در مصرف برق و همچنین بالا رفتن طول عمر موتور می شود.این دستگاه ها به دلیل قیمت های بالایی که دارد از حساسیت های بالایی برای محافظت از خودش برخوردار است. روشن نشدن پمپ آب ساختمان می تواند به دلیل ارور های این دستگاه باشد. علت ها: نوسان های برق شهر، نوسانات فشار آب، هوا گرفتن مدار و علت های مختلفی که در چک لیست هر درایو وجود دارد.

درایو پمپ برای کنترل دور موتور و ظرفیت

یک نوع درایو شرکت گرانفوس

کنترل کننده های فشار ( پرشر سوییچ )

پرشر سوییچ ها وسیله ای هستند که روی کلکتور آبرسانی نصب و وظیفه کنترل فشار به صورت قطع و وصل را دارند. با توجه به تنظیم اپراتور تعیین می کند در چه فشاری وصل و در چه فشاری موتور را خاموش کند. علت ها: خراب شدن پلاتین ها و اجزای داخلی پرشر سوییچ میتواند علت روشن نشدن پمپ آب باشد.

کنترل کننده فشار آب ساختمان

کنترل کننده فشار

با بکار گیری یک تیم متخصص در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری تاسیسات ساختمان می توانید از بروز اتفاقاتی نظیر سوختن تجهیزات موتورخانه و تاسیسات مربوط ساختمان جلوگیری و باعث کاهش روند آسیب های احتمالی به تجهیزات شوید و راندمان و عمر کارکرد تجهیزات را افزایش دهید.


ارائه خدمات حرفه ای نگهداری موتورخانه


مشکلات مکانیکی روشن نشدن پمپ آب ساختمان

 

گریپاژ پمپ آب

مشکل در خود موتور به دو دلیل گریپاژ یا سوختن سیم پیچ ختم می شود. گریپاژ پمپ آب اگر سطحی باشد پیمانکار نگهداری موتورخانه می تواند با یک آچار شلاقی رفع گریپاژ پمپ آب را انجام دهد، در غیر این صورت موتور باید به تعمیرگاه ارسال شود. در پمپ های تکفاز می تواند علت روشن نشدن پمپ آب  خرابی خازن باشد.

اگر پمپ در حالت گریپاژ زیاد روشن بماند میسوزد. سوختن پمپ باید توسط مهندس تاسیسات یا فرد متخصص در تعمیر و نگهداری موتورخانه مشخص یا تست شود.

علت خاموش نشدن پمپ آب خانگی

اصلی ترین علت سوختن پمپ آب خانگی خاموش نشدن آن توسط کلیدهای کنترلی است. لزومی ندارد که پمپ آب خانگی دائم درحال کار باشد و روشن بماند. مخصوصا در ساعات نیمه شب که مصرفی خیلی کم است معمولا بین ساعت ۲ بامداد تا ۶ صبح اصلا شاید نیازی به روشن شدن نباشد اگر مصرف کننده ای نباشد.

اشتباه تنظیم کردن کلید اتوماتیک پمپ یا کلید کنترل فشار ( پرشر سوییچ ) یا خراب شدن آن منجر به این مشکل می شود. استفاده از این کنترل ها به شدت در کاهش مصرفی انرژی و برق تاثیر گذار است.

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *