خدمات تخصصی تعمیر مشعل گازی و گازوئیلی

by | موتورخانه

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چرا مشعل خراب می‌شود و چگونه می‌توان آن را تعمیر کرد؟

 

مشعل، مهم‌ترین و به نوعی قلب یک سیستم گرمایشی به حساب می‌آید. مشعل‌ها با کمک سوخت خود که معمولا گازی یا گازوئیلی هستند گرما و انرژی تولید می‌کنند. اما به دلایل مختلفی مشعل دچار مشکل می‌شود و این مهم دردسرهای زیادی را به وجود می‌آورد. از این رو اگر می‌خواهید در مورد علت خرابی و نحوه تعمیر مشعل اطلاعاتی کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مشعل چیست و چه نقشی در موتورخانه دارد؟

یکی از سیستم‌های رایج گرمایشی، موتورخانه است که در بیشتر منازل به ویژه مجتمع‌ها وجود دارد. در این بین مشعل یکی از مهم‌ترین اجزای اصلی در یک موتورخانه به حساب می‌آید. وظیفه اصلی آن این است که آب در حال گردش را گرم می‌کند و آن را گرم نگه می‌دارد تا همه ساختمان از آبی گرم برخوردار باشند.

انواع مشعل‌ها بر اساس نوع سوخت

مهم‌ترین تقسیم‌بندی مشعل‌ها بر اساس نوع سوخت است. نوع سوخت آن‌ها باعث می‌شود که مشعل‌ها کارکردهای مختلفی داشته باشند. تقسیم‌بندی‌های مشعل‌ها بر اساس نوع سوخت عبارت‌اند از:

  • مشعل گازسوز: سوخت این مشعل با گاز طبیعی است. از سوخت گاز طبیعی به دلیل قیمت مناسب و آلایندگی پایین، زیاد استفاده می‌کنند.
  • مشعل گازوئیل‌سوز: در این مشعل برای سوخت از گازوئیل استفاده می‌کنند. البته استفاده از این سوخت رایج نیست و زمانی که گاز شهری به دلایل مختلفی در دسترس نباشد، آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • مشعل مازوت‌سوز: برخی از مشعل‌ها با مازوت می‌سوزند. مازوت حالت مایع دارد و سیاه رنگ است. به همین دلیل به آن نفت سیاه می‌گویند. مزیت مهم سوخت مازوت ارزان بودن آن است. به همین دلیل به عنوان سوخت در تنورهای نانوایی، مشعل‌ها و کوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مشعل‌های دوگانه‌سوز و سه‌گانه‌سوز: زمانی که مشعل موتورخانه به بیش از یک نوع سوخت نیاز داشته باشد از سوخت دوگانه‌سوز «گاز، گازوئیل» و سه‌ گانه‌سوز «گاز، گازوئیل و مازوت» استفاده می‌کنند.

خدمات تخصصی نگهداری تاسیسات ساختمان

علت‌های عمده خرابی انواع مشعل‌ها

وقتی برای مشعل مشکلی پیش می‌آید باید در ابتدا عوامل عینی قابل مشاهده را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در اکثر مواقع با شناسایی این عیوب تعمیر مشعل گازی و گازوئیلی راحت‌تر انجام خواهد شد. مهم‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شوند تا مشعل به خوبی کار نکند به شرح زیر هستند:

  • کاهش یا قطع گاز شهری: در این مورد حتما با شرکت گاز منطقه خود تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان این موضوع قرار دهید. در بیشتر مواقع وقتی فشار گاز به حالت عادی بازگردد مشکل مشعل برطرف می‌شود. قبل از تعمیر مشعل ایران رادیاتور حتما فشار گاز را چک کنید.
  • آلودگی فیلتر: به صورت دوره‌ای فیلتر را تمیز نگه دارید تا نیازی به تعمیر مشعل نباشد.
  • خراب شدن کلید مربوط به فشار گاز: اگر متوجه این خرابی شدید باید کلید مورد نظر را تعویض کنید.
  • عدم کارکرد درست موتور: در این زمینه باید رل خراب، کلید فشار هوا و فیوز سوخته را تعویض کنید.

علت روشن نشدن مشعل گازوئیلی و گازی چیست؟

روشن نشدن مشعل در مشعل‌های گازوئیلی و گازی زیاد رخ می‌دهد که دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

  • خراب شدن ترانسفورمر جرقه: یک متخصص باید از ترانسفورمر جرقه بازدید کرده و نسبت به تعویض فوری آن اقدام کند.
  • خراب شدن رله: این قسمت نیز زیاد آسیب می‌بیند که با تعویض آن مشکل روشن نشدن مشعل برطرف می‌شود.
  • خراب شدن اتصال کوتاه در الکترودهای جرقه: این مهم نیز باید زیر نظر متخصص بررسی شود. متخصص باید الکترودها را بررسی کرده و نسبت به تنظیم آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.
  • خراب شدن کابل‌های جرقه: در برخی مواقع خراب بودن کابل‌های جرقه اجازه نمی‌دهند که مشعل روشن شود. در این صورت برای تعمیر مشعل باید این کابل‌ها تعویض شوند.
  • کثیف و گرفتگی دیگ یا دودکش: علت روشن نشدن مشعل گازوئیلی کثیفی و گرفتگی دودکش است. باید دیگ و دودکش را به صورت دوره‌ای تمیز کنید.
  • عدم تنظیم فشار و پمپ گاز: یک متخصص باید نسبت بین فشار و گاز را تنظیم کند.

چرا مشعل به هنگام روشن شدن صدای زیادی می‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات مشعل، روشن شدن آن با صدای بلند یا ناخوشایند است. این مشکل نیز چند علت مهم دارد که باید آن‌ها را برطرف کنید. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • موتور در جای نادرستی نصب شده است: زمانی که از فردی غیرمتخصص در این زمینه کمک بگیرید نتیجه آن نصب اشتباه موتور است. وقتی موتور در جای درستی قرار داده شود مشعل به هنگام روشن شدن صدای ناهنجاری نخواهد داشت. در تعمیر مشعل ایران رادیاتور حتما به قرارگیری موتور توجه کنید.
  • یاتاقان‌های موتور ناقص هستند: در این زمینه باید فورا یاتاقان‌های موتور را تعویض کنید تا صدای مشعل درست شود.
  • میزان هوا و گاز آن تنطیک نیست: از یک مهندس تاسیسات برای تنظیم شعله خود کمک بگیرید

برای تنظیم مشعل و یا تعمیرات آن با متخصصین ما تماس بگیرید

تعمیر مشعل: چه دلایلی باعث پس زده شدن شعله می‌شود؟

از جمله مشکلاتی که برای مشعل پیش می‌آید، پس زده شدن شعله است. این مشکل دو دلیل عمده دارد. دلیل اولی وجود اختلال در عملکرد جرقه‌زنی و دلیل دوم نیاز بیش از اندازه به هوا یا گاز است. در عیب‌یابی مشعل موتورخانه، متخصص باید الکترودها و ترانسفورمر جرقه را به خوبی بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کند. همچنین باید کابل‌های جرقه نیز چک شوند و متخصص باید اطمینان پیدا کند که اتصال کابل به بدنه محکم است.

چرا مشعل گازوئیلی خاموش می‌شود؟

خاموش شدن ناگهانی مشعل گازوئیلی یکی از مشکلات مهمی است که همواره رخ می‌دهد. البته این مشکل به دو صورت اتفاق می‌افتد. اول اینکه مشعل بعد از روشن شدن خود به خود خاموش می‌شود، دومین مورد نیز وقتی رخ می‌دهد که مشعل روشن می‌شود اما به خاطر به وجود آمدن دوده، شعله بعد از پس زده شدن خاموش می‌شود. این خاموش شدن‌ها چند دلیل دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. چشم الکترونیکی خراب یا کثیف شده است: متخصص باید حسگر چشمی را تعویض کند. البته همیشه نیاز به تعویض کامل نیست. گاهی تنها تعمیر کردن قسمتی از حسگر می‌تواند مشکل را برطرف کند.
  2. خازن الکتروموتور ضعیف است: این مهم نیز با تعویض خازن برطرف می‌گردد.
  3. در مدار اشتعال، آب یا هوا وجود دارد: در این صورت باید مشعل هواگیری شود و آب را از منبع سوخت خارج کنند.

سخن پایانی مقاله تعمیر مشعل

در این مقاله با انواع مشکلات مشعل و روش‌های تعمیر آن آشنا شدید. آخرین نکته‌ای که باید در تعمیر مشعل گازی و گازوئیلی به آن توجه کنید این است که قبل از هرگونه اقدامی حتما با یک متخصص در خصوص عیب‌یابی مشعل موتورخانه مشورت کنید. دست‌کاری خودسرانه مشعل می‌تواند خطرهایی را به دنبال داشته باشد. از این رو مشورت کردن و کمک گرفتن از یک متخصص بهترین راه‌حل است. اگر تا به حال در خصوص تعمیر انواع مشعل اقداماتی انجام داده‌اید، حتما تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

کلمه کلیدی اصلی: تعمیر مشعل

کلمات کلیدی فرعی مشتری: علت روشن نشدن مشعل گازوئیلی، تعمیر مشعل ایران رادیاتور

کلمات کلیدی فرعی نویسنده: عیب‌یابی مشعل موتورخانه، تعمیر مشعل گازی و گازوئیلی

 

 

 

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۰ Comments

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *