افزایش فشار آب پمپ با روش های مختلف و تنظیم خروجی آب

by | pump

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

در این مقاله قصد داریم تا ابتدا با پمپ آب و انواع آن بیشتر آشنا شویم. همچنین درباره روش‌های افزایش فشار آب پمپ و اینکه چگونه می‌توان خروجی آب در این پمپ‌ها را تنظیم نمود، بیشتر بدانیم. پمپ‌های آب امروزه به یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات و تاسیسات ساختمانی تبدیل شده است. اگر در گذشته مورد استفاده این دستگاه، بیشتر مربوط به آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بالای ۲ طبقه بود، اما امروزه و با افزایش رو به رشد جمعیت در شهرها و کم شدن فشار آب در شهرهای بزرگ و کوچک، روز به روز به مشتریان این دستگاه اضافه می‌شود.

تعمیر و نگهداری چیلر
دیدن

پمپ‌های آب در انواع و مدل‌های گوناگونی در بازار وجود دارند و موارد استفاده متعددی از ساختمان‌های مسکونی، کارگاه‌های تولیدی و نیز زمین‌های کشاورزی دارند. خرید متناسب با نیاز و انتخاب درست مدل پمپ آب می‌تواند به بالابردن کارایی و کم شدن استهلاک این وسیله کمک زیادی نماید. اما گاهی حتی با انتخاب درست مدل و نوع دستگاه پمپ آب، مشاهده می‌شود که فشار آب ساختمان و محل مورد نظر هنوز مطلوب نیست.


ارائه خدمات نگهداری تاسیسات ساختمان


 

پمپ آب چگونه فشار آب را افزایش می‌دهد؟

اگر نمی دانید پمپ آب چیست؟ باید بگوییم پمپ‌ آب وسیله‌ای است که با روش‌های مکانیکی، فشار سیالات را بالا برده و باعث بالارفتن و یا پایین آمدن آن مایع در لوله‌ها و تاسیسات مورد نظر می‌شود. نیروی صرف شده برای این افزایش فشار آب و یا هر مایع دیگر، از موتور الکتریکی دستگاه گرفته می‌شود. هد و یا فشار پمپ آب، ارتفاعی است که آن پمپ می‌تواند آب را به بالا بفرستد. این شاخص معمولا به جای قدرت پمپ نیز به کار گرفته می شود.

برای افزایش فشار آب با پمپ، معمولا از انرژی الکتریسیته استفاده می‌شود یعنی این پمپ‌ها با نیروی برق شهری کار می‌کنند. قیمت پمپ افزایش فشار آب نیز به اندازه و کارکرد آن‌ها بستگی دارد و در مدل‌های گوناگون معمولا برحسب قدرت موتور و فشار خروجی، تعیین می‌شود. مهم‌ترین انواع این پمپ‌های آب عبارت است از:

  • پمپ‌های آب خانگی که برای افزایش فشار آب برای همه واحدهای یک آپارتمان و یا ساختمان به کار می‌رود. این پمپ‌ها شامل یک سوئیچ فشار نیز می‌شود که کار افزایش فشار آب پمپ به وسیله آن انجام می‌شود.
  • پمپ‌های آب داخل واحد که برای افزایش فشار آب برای فقط یک واحد در یک ساختمان به کار می‌رود.
  • پمپ آب برای کشاورزی که برای آبیاری مناطق گوناگون زمین زراعی و یا گلخانه به کار می‌رود.
  • پمپ سیرکولاتور موتورخانه
  • پمپ آب کف‌کش و لجن‌کش که بیشتر برای مکش آب از زیر زمین و یا آبگیر و چشمه‌ها به کار می‌رود.
  • «موتور پمپ» که برای آبرسانی به مناطقی که دسترسی به الکتریسیته وجود ندارد، استفاده می‌شود.
7 گام ساده در تعمیر و نگهداری پمپ‌ها
دیدن

ما در کلینیک انرژی نگهداری تاسیسات ساختمان ازجمله تعمیر پمپ ها؛ تعمیرات چیلر و … را ارائه می دهیم بنابراین با خیال راحت می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن مشکل شما را برطرف کنیم.

چه زمانی به افزایش فشار آب ، نیاز خواهد بود؟

فشار آب پمپ، هنگامی که پمپ آب در منزل و یا محل کار شما نصب می‌شود، روی میزان درست تنظیم می‌شود اما گاهی پیش می‌آید که شما متوجه می‌شوید، آب به اندازه کافی فشار ندارد و یا پمپ آب به خوبی آب مورد نیاز شما در ساعات گوناگون را تامین نمی‌کند. در این موارد بهتر است تا دوباره این فشار بر روی دستگاه تنظیم شود. مواقعی که شما نیاز به تنظیم دوباره و یا افزایش فشار آب پمپ نیاز دارید، عبارت است از:

    • فشار پیش فرض دستگاه، فشار آب لازم برای منزل و کارگاه شما را به خوبی تامین نمی‌کند.
    • محل مورد نظر ارتفاعی بیش از مقدار پیش فرض داشته باشد. این به آن معنی است که ممکن است خانه و یا محل مورد نظر بر روی تپه و یا بلندی قرار گرفته و آب به این ترتیب به نیروی بیشتری برای جاری شده در لوله‌ها نیاز داشته باشد.
    • برخی آبفشان‌ها که برای آبیاری با فشار به کار می‌روند، ممکن است نیاز به فشار آب بیشتری داشته باشند.
سرویس و نگهداری موتورخانه
دیدن
  • اگر پمپ آب برای مدتی طولانی استفاده نشده باشد، ممکن است دچار افت فشار شده باشد. در این مواقع شما باید دوباره این میزان را با توجه به نیازتان بر روی دستگاه تنظیم کنید.
  • روشن بودن پمپ آب به صورت یکسره بدون اینکه شیر آبی باز باشد و همچنین روشن و خاموش شدن پیاپی پمپ نیز می‌تواند یکی از دلایل نیاز آن برای تنظیم فشار باشد.

سوئیچ فشار بر روی پمپ آب چیست؟

سوئیچ فشار بر روی پمپ آب چیست؟

«سوئیچ فشار» کار خاموش کردن پمپ آب، پس از بسته شدن شیر آب را به عهده دارد. طرز کار پمپ آب به این صورت است که وقتی شیر آبی در داخل ساختمان باز می‌شود، فشار سیستم کاهش پیدا کرده و پمپ برای جبران این کاهش فشار روشن می‌شود. اما اگر سوئیچ فشار به درستی کار نکند، پمپ حتی پس از بستن شیر آب نیز به کار خود ادامه می‌دهد. این سوئیچ به صورت غیر فعال درون سیستم پمپ آب قرار دارد و فعالیت آن زمانی آغاز می‌شود که شیرهای آب در داخل ساختمان باز و بسته شوند.  فشار روی فشار سنج در پمپ‌های آب خانگی بر روی حداکثر فشار ۶ بار و حداقل فشار ۲ بار تنظیم می‌شود. اما اگر این فشار کافی نباشد، افزایش فشار آب پمپ به صورت دستی ممکن است.

مراحل افزایش فشار آب پمپ

  1. سوئیچ پمپ، جایی بین دستگاه پمپ آب و لوله‌های انتقال دهنده آب قرار گرفته است. ابتدا اتصال دستگاه به برق را قطع کرده و با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ‌های روی سوئیچ فشار را باز کنید.
  2. در بیشتر مدل‌های این دستگاه فشار پمپ با استفاده از یک پیچ بالا و پایین می‌رود و در برخی نیز دو پیچ یکی برای افزایش فشار آب پمپ و دیگری برای کاهش این میزان به کار می‌رود. اگر این پیچ را موافق عقربه‌های ساعت بچرخانید، فشار قطع و وصل دستگاه افزایش، و در صورتی که آن را خلاف جهت عقربه‌ها بچرخانید، این فشار کاهش پیدا می‌کند.
  3. برای اتمام کار درپوش سوئیچ پمپ را به حالت قبلی سر جای خود برگردانید و با باز و بسته کردن شیر آب در ساختمان، فشار آب را کنترل نمایید. اگر فشار تنظیم شده برای رساندن آب به طبقات بالا مناسب بود، تنظیم فشار دستگاه به درستی انجام شده است. دقت کنید که میزان فشار قطع دستگاه را پایین‌تر از  ۲ بار و فشار وصل را  بالاتر از ۶ بار تنظیم نکنید.
بهینه‌سازی مصرف پمپ‌ها
دیدن

بیشتر یخوانید: سرویس و نگهداری موتورخانه

مراحل افزایش فشار آب پمپ

افزایش فشار پمپ آب ساختمان

مشکل کمبود فشار آب در ساختمان ها به ویژه در طبقات بالا یا بخش های خاص، از جمله مشکلات رایج است که ممکن است در هر ساختمان یا خانه ای رخ دهد. گاهی اوقات حتی با نصب پمپ آب قوی نیز فشار آب به حد مطلوب نمی رسد و ممکن است مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله، به بررسی روش های افزایش فشار پمپ آب خواهیم پرداخت و به شما کمک خواهیم کرد تا مشکلات مربوط به فشار آب را شناسایی و برطرف کنید.

بررسی مشکلات فنی

۱. بررسی مشکلات فنی منبع آب گرم

یکی از اولین گام ها برای افزایش فشار پمپ آب، بررسی منبع آب گرم است. اگر فشار آب گرم کاهش یافته است، باید منبع آن را بررسی کنید. مشکلاتی مانند رسوب گچ یا سایر مواد در لوله های منبع، اندازه کوچک لوله آب گرم (که باید حداقل ۱۹ میلی متر باشد) و نشتی در دریچه های منبع می توانند بر فشار آب گرم تأثیر بگذارند. برای رفع این مشکلات، ممکن است نیاز به پاک سازی لوله ها، تعمیر یا تعویض دریچه های معیوب و یا افزایش قطر لوله ها باشد.

۲. بررسی نشتی لوله ها

نشتی لوله ها یکی از دلایل شایع کاهش فشار آب است. برای رفع این مشکل، باید تمام لوله ها، چه در داخل واحد و چه در بیرون ساختمان، به دقت بررسی شوند. ابتدا اتصالات داخلی را بررسی کنید و سپس اگر لوله ها در زیرزمین هستند، به خیس بودن محیط توجه کنید. هرگونه نشتی باید به سرعت تعمیر شود تا فشار آب به حالت عادی برگردد. اگر نشتی در لوله های بیرونی ساختمان مشاهده کردید، باید آن ها را نیز بررسی و تعمیر کنید.

بیشتر یخوانید: نگهداری تاسیسات استخر

روش های افزایش فشار آب در سرشیر آب

۱. تمیز کردن سرشیر آب

اگر فشار آب کاهش یافته و نشتی در لوله ها وجود ندارد، احتمالاً مشکل از سرشیر آب است. سرشیرهایی که برای تصفیه آب استفاده می شوند، ممکن است به مرور زمان دچار جرم گرفتگی شده و فشار آب خروجی را کاهش دهند. تمیز کردن سرشیر آب و رفع جرم های آن می تواند به افزایش فشار پمپ آب و بهبود عملکرد سیستم لوله کشی کمک کند. برای این کار، سرشیر را از شیر جدا کرده و با استفاده از محلول های ضدعفونی کننده و برس نرم، جرم ها را پاک کنید.

۲. بررسی محل اتصال زیرین شیر آب

برای حل مشکل فشار آب در خانه، ابتدا باید بدانیم چگونه فشار پمپ آب را زیاد کنیم؟ گاهی اوقات، شیر آب به دلیل ضربه ها یا استفاده زیاد شل می شود و نشتی آب ایجاد می کند. این مسئله می تواند مانع از رسیدن کامل آب به شیر شود. برای رفع این مشکل، محل اتصال زیرین شیر آب را با آچار محکم کنید تا نشتی رفع شود و فشار آب به حالت مطلوب برگردد. همچنین، بررسی کنید که آیا واشرهای زیر شیر دچار فرسودگی شده اند یا خیر و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.

خرابی پمپ آب و راه های جلوگیری از آن ها
دیدن

بیشتر یخوانید: تعمیر و نگهداری چیلر

افزایش فشار آب

بررسی فیزیکی لوله ها

۱. جایگزین کردن لوله

توجه کنید که لوله های قدیمی که از جنس آهن یا استیل هستند، ممکن است با گذشت زمان دچار پوسیدگی و یخ زدگی در زمستان شوند. این لوله ها می توانند به کاهش فشار آب منجر شوند. جایگزین کردن لوله های قدیمی با لوله های پلاستیکی جدید می تواند به افزایش فشار پمپ آب و بهبود عملکرد سیستم لوله کشی کمک کند. لوله های پلاستیکی، به ویژه لوله های PVC یا PEX، مقاوم تر بوده و کمتر در معرض پوسیدگی و یخ زدگی هستند.

۲. بررسی اندازه لوله

در پاسخ به این سوال که چگونه فشار آب پمپ را زیاد کنیم باید بگوییم که اندازه قطر لوله نیز بر فشار آب تأثیر می گذارد. لوله هایی با قطر کم نمی توانند فشار آب کافی را تأمین کنند. برای اطمینان از فشار مناسب، لوله های استاندارد باید حداقل ۱۹ میلی متر قطر داشته باشند. اگر قطر لوله ها کمتر از این مقدار است، باید آن ها را با لوله های بزرگ تر جایگزین کنید تا فشار آب به مقدار دلخواه برسد. همچنین، در صورت نیاز می توانید از لوله های با قطر بزرگ تر برای بخش های خاصی از سیستم استفاده کنید.

بازسازی موتورخانه
دیدن

بررسی و تعمیر پمپ آب

۱. بررسی وضعیت پمپ آب

برای افزایش فشار پمپ آب، باید وضعیت پمپ را به طور منظم بررسی کنید. اگر پمپ خراب شده باشد یا نتواند فشار آب را به درستی تأمین کند، باید توسط یک کارشناس فنی مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور، بررسی کنید که آیا پمپ به درستی کار می کند، آیا نشتی یا خرابی مشاهده می شود و آیا نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات وجود دارد. اگر پمپ سالم است، اما فشار آب هنوز کافی نیست، ممکن است نیاز به نصب بوستر پمپ برای افزایش فشار باشد.

۲. انتخاب و نصب پمپ مناسب

برای تنظیم فشار پمپ آب خانه، انتخاب پمپ مناسب بسیار مهم است. ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید و فشار آب موجود را اندازه گیری کنید. سپس از طریق مشاوره با کارشناسان فنی، پمپی با مشخصات مناسب برای ساختمان خود را انتخاب کنید و نصب آن را توسط متخصصین انجام دهید تا از عملکرد بهینه آن اطمینان حاصل نمایید. پمپ باید با توجه به نیازهای مصرف آب و ارتفاع ساختمان انتخاب شود.

بیشتر یخوانید: سیم افشان چیست و چه کاربردی دارد؟

چگونه فشار آب پمپ را زیاد کنیم

چگونه فشار آب پمپ را زیاد کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید چگونه فشار پمپ آب را زیاد کنیم، باید با مراحل تنظیم دقیق فشار آشنا شوید.

۱. آماده سازی برای تنظیم فشار پمپ آب خانگی

قبل از شروع به تنظیم فشار پمپ آب خانه، اطمینان حاصل کنید که منبع برق پمپ قطع شده و جعبه سوئیچ پمپ از برق کشیده شده است. این کار به جلوگیری از برق گرفتگی و آسیب رسیدن به کابل بندی و موتور پمپ کمک می کند. پس از این مرحله، می توانید تنظیمات لازم را انجام دهید. معمولاً فشار پمپ با استفاده از پیچ های تنظیم فشار قابل تغییر است و باید به دقت تنظیم شود تا فشار آب به مقدار مطلوب برسد.

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی و بررسی عیب های آن
دیدن

۲. تنظیم فشار پمپ آب خانگی

در پاسخ به سوال چگونه فشار پمپ آب را زیاد کنیم، باید بگوییم که با استفاده از پیچ های تنظیم فشار، می توانید فشار پمپ را به مقدار دلخواه تنظیم کنید. پیچ بزرگ تر فشار را افزایش می دهد و پیچ کوچک تر مسئول تنظیم فشار دیفرانسیل است که فقط بر فشار خاموش شدن پمپ تأثیر می گذارد. تنظیم دقیق این پیچ ها به شما کمک می کند تا فشار آب را به حد مطلوب برسانید. توجه داشته باشید که تنظیم فشار بالاتر از حد استاندارد می تواند به پمپ آسیب برساند و مصرف انرژی را افزایش دهد.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: تاسیسات ساختمان تهران

چه زمانی فشار پمپ خانگی را تنظیم کنیم؟

۱. عدم تأمین فشار کافی

اگر پمپ آب خانگی قادر به تأمین فشار کافی برای شیرآلات و دوش‌ها نباشد، باید فشار آن را تنظیم کنید. این مشکل ممکن است به دلیل افت فشار پمپ یا نیاز به تنظیم مجدد فشار باشد. تنظیم فشار پمپ آب خانه می‌تواند به حل این مشکل کمک کند و فشار آب را به حالت مطلوب برگرداند. همچنین، اگر فشار آب در نقاط مختلف ساختمان متفاوت باشد، تنظیم فشار پمپ می‌تواند به یکنواختی فشار کمک کند. از این رو در پاسخ به سوال چگونه فشار آب پمپ را زیاد کنیم؟ باید گفت با بررسی فشار فعلی، تنظیم فشار سوئیچ، تنظیم مخزن تحت فشار، بررسی و تمیز کردن فیلترها و بررسی لوله‌ها و اتصالات، می‌توانید فشار آب پمپ خود را بهبود بخشید.

۲. نصب آب فشان های جدید

اگر قصد نصب آب فشان های جدید در حیاط یا باغچه دارید که به فشار بالاتری نیاز دارند، باید فشار پمپ آب خانگی را تنظیم کنید. این تنظیمات کمک می کند تا پمپ بتواند فشار لازم را برای عملکرد صحیح آب فشان ها تأمین کند. همچنین، نصب سیستم های آبیاری جدید که نیاز به فشار بالاتری دارند، ممکن است به تنظیم مجدد فشار پمپ نیاز داشته باشد تا از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود.

بیشتر یخوانید: بهینه سازی و کاهش مصرف گاز

تنظیم فشار پمپ آب

سخن پایانی

افزایش فشار پمپ آب و تنظیم فشار پمپ آب می تواند به بهبود کیفیت زندگی در ساختمان های مسکونی و تجاری کمک قابل توجهی کند. با شناسایی مشکلات فنی، تمیز کردن و تعمیر اجزای مختلف، و تنظیم صحیح فشار پمپ، می توانید فشار آب را به حد مطلوب برسانید و از مشکلات مربوط به فشار کم آب جلوگیری کنید. اگر با وجود تلاش های خود هنوز با مشکلات فشار آب مواجه هستید، مشاوره با یک کارشناس فنی یا شرکت های تخصصی می تواند به حل این مشکلات کمک کند.

در این راستا، کلینیک انرژی ساختمان با ارائه مشاوره های فنی و خدمات نصب و تعمیر پمپ آب، می تواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به فشار آب را به طور مؤثر حل کنید. در صورت تماس با ما، می توانید به راحتی مشکلات فشار آب را برطرف کرده و از عملکرد بهینه سیستم های آبی خود اطمینان حاصل کنید.

ما در شبکه‌های مجازی دنبال کنید

۳ Comments

  1. علیرضا

    یه پمپ میخوام تاطبقه۶آب بده.لطفا اسم پمپ وچنداسب باشه

    Reply
    • energy-admin

      سلام. برای انتخاب پمپ لازمه که اطلاعات زیر وجود داشته باشه:
      – تعداد واحدها
      – تعداد سرویس های بهداشتی و مصرف کننده ها
      – ارتفاع آبدهی از محل نصب پمپ (مثلا اینکه در طبقه -۲ نصب میشه یا همکف)
      بعد از اون میشه مدل پمپ رو انتخاب کرد. در غیر اینصورت یا ضعیف یا بیش از حد قوی خواهد شد که در هر دو صورت مشکل زا خواهد بود.

      با احترام
      کلینیک انرژی ساختمان

      Reply
  2. منصور حجازی

    با عرض سلام، بنده یک پمپ یک اینچ برای طبقه دوم خانه نصب کردم، دلیل اینکه بعد از روشن کردن پمپ، آب خوب جریان دارد و بعد از بستن شیر آب و باز کردن مجدد اتومات پمپ عمل نمیکند چیست ، مدام فشار پمپ افت می‌کند، مراحل تنظیم پیچ فشار روی اتومات هم انجام میدهم اما مجدد افت فشار هست، لوله ها هم هیچگونه نشتی ندارند.آیا تنظیم ارتفاع بین پمپ و کلید اتومات تاثیر گذار است ؟ لطفاً راهنمایی کنید. سپاسگزارم

    Reply

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *